Συνέντευξη της Ιωάννας Χαραλαμποπούλου στην "Αυγή": Δεύτερη ευκαιρία στο σχολείο - Δεύτερη ευκαιρία στη ζωή



Ιωάννα Χαραλαμποπούλου, υποδιευθύντριας του 2ου ΣΔΕ Κορυδαλλού

Τα Σ.Δ.Ε. (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας) είναι σχολεία που ιδρύθηκαν με τον σκοπό να δοθεί η δυνατότητα απόκτησης απολυτήριου Γυμνασίου στους πολίτες που, λόγω ιδιαίτερων συνθηκών, αποκλείστηκαν από την πρόσβαση στη γνώση και δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική 9χρονη εκπαίδευση.
Στα Σ.Δ.Ε. διδάσκονται 8 γραμματισμοί. Ο Ελληνικός, ο Αριθμητικός, ο Πληροφορικός, ο Αγγλικός, ο Κοινωνικός, ο Περιβαλλοντικός, ο Επιστημονικός γραμματισμός και η Πολιτισμική και Αισθητική Αγωγή. Επιπλέον, τα σχολεία αυτά πλαισιώνονται από τον Σύμβουλο Σταδιοδρομίας και τον Σύμβουλο Ψυχολόγο, οι οποίοι βοηθούν τους εκπαιδευόμενους να διαχειρίζονται με λειτουργικό τρόπο πιθανές δυσκολίες και προβλήματα που αντιμετωπίζουν και λειτουργούν υποστηρικτικά σε ζητήματα επαγγελματικά αλλά και σε θέματα αυτογνωσίας και αυτοεκτίμησης.
Το πεδίο ανάπτυξης της γνώσης μέσα από τους γραμματισμούς είναι ιδιαίτερα ευρύ, με την έννοια ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη ύλη ούτε συγκεκριμένα βιβλία στα οποία να μπορεί να ανατρέχει ο εκπαιδευτικός και ο εκπαιδευόμενος. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εκπαιδευτικός φτιάχνει μόνος του την ύλη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του εκάστοτε τμήματος και, συχνότατα, του εκάστοτε εκπαιδευόμενου.
Κατά συνέπεια, ο τρόπος διδασκαλίας ξεφεύγει από τον καθιερωμένο τρόπο που ξέρουμε ότι εφαρμόζεται στα σχολεία της τυπικής εκπαίδευσης. Στα Σ.Δ.Ε. ο εκπαιδευόμενος έχει λόγο σε αυτό που θα διδαχθεί και μαθαίνει μέσα από δική του έρευνα, συμμετοχή και εμπλοκή στην όλη διαδικασία. Οι διαφορετικές εμπειρίες των ενήλικων εκπαιδευόμενων διαμορφώνουν την πορεία του μαθήματος και η έμφαση δίνεται στην κατανόηση και όχι στην αναπαραγωγή της γνώσης. Στόχος είναι η απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που οδηγούν στην ανάπτυξη του δυναμικού του ατόμου, στην απελευθέρωση του μυαλού, στην δραστηριοποίηση της δημιουργικότητας και της φαντασίας, στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας.
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στις φυλακές. Εδώ, στην πιο περιθωριοποιημένη και αποκλεισμένη κοινωνική ομάδα, η ανάγκη ύπαρξης εκπαιδευτικών δομών είναι ακόμα πιο εμφανής. Η εκπαίδευση στις φυλακές δίνει τη δυνατότητα στον κρατούμενο να επικοινωνήσει με τον έξω κόσμο, τον οδηγεί στην ενδυνάμωση του εαυτού μέσα από τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αποκτά και τον προετοιμάζει ώστε να επανενταχθεί στην κοινωνία ασφαλέστερα και λειτουργικότερα. Οι εκπαιδευτικές δομές των φυλακών συμβάλλουν στον περιορισμό της βίας και στη μείωση των πιθανοτήτων επιστροφής των κρατούμενων σε παραβατικές συμπεριφορές.
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, με την πρωτοποριακή φιλοσοφία που τα διέπει, λειτουργούν έντονα θεραπευτικά καθώς δίνουν την ευκαιρία στους κρατούμενους να ξεφύγουν από την απελπισία και την σκληρότητα του κελιού και της πτέρυγας και να έρθουν σε έναν άλλο κόσμο, όπου μετράει όχι η σωματική δύναμη και η «κλίκα» στην οποία ανήκουν - πολλές φορές αναγκαστικά για να επιβιώσουν - αλλά ο εαυτός τους και η προσωπικότητά τους. Εδώ τους δίνεται η δυνατότητα να μειώσουν σε ένα βαθμό τη ζημιά που έχει γίνει με τον εγκλεισμό, να ξυπνήσουν τις ναρκωμένες τους αισθήσεις και να απελευθερώσουν τη δημιουργικότητά τους. Εφοδιασμένοι με απαραίτητες και πρακτικές γνώσεις σε θέματα της σύγχρονης πραγματικότητας, οι μαθητές μας έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να συνεχίσουν τη ζωή τους μετά την αποφυλάκισή τους μένοντας μακριά από την παραβατικότητα.
Το σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας της φυλακής συμβάλλει στην ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε ατόμου καθώς, μέσα από τους γραμματισμούς αλλά και μέσα από τα πρότζεκτ και τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αναδύονται δεξιότητες των ατόμων που συχνά ούτε οι ίδιοι φαντάζονται ότι έχουν. Με τον εκπαιδευτικό σε ρόλο συντονιστή και εμψυχωτή, δουλεύοντας σε ομάδες και μέσα από μια συνολική και όχι αποσπασματική θεώρηση της γνώσης, οι έγκλειστοι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους είναι απαραίτητες κατά την ένταξή τους στην κοινωνία με την αποφυλάκισή τους.
Στα πλαίσια της ευελιξίας του προγράμματος των ΣΔΕ αλλά και του ανοίγματος προς την κοινωνία στο οποίο στοχεύουν, προγραμματίζονται τακτικές επισκέψεις σε κοινωνικούς και πολιτιστικούς χώρους όπως μουσεία, θέατρα, δημοτικούς οργανισμούς κλπ. Οι επισκέψεις αυτές είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αποτελούν δηλαδή μάθημα για τους εκπαιδευόμενους. Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία, με ευέλικτο πρόγραμμα και εναλλακτική φιλοσοφία, αξιοποιούν στη μαθησιακή διαδικασία όλους τους κοινωνικούς χώρους στους οποίους υπάρχει γνώση και εμπειρία.
Είναι κατανοητό, βέβαια, ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να γίνει στο σχολείο των φυλακών. Αυτό που επιδιώκουμε, λοιπόν, είναι να φέρνουμε τον «έξω» κόσμο μέσα. Σημαντικό ρόλο σε όλη αυτήν την προσπάθεια παίζουν οι εθελοντές του σχολείου. Άνθρωποι που έρχονται, και συχνά ξαναέρχονται, για να μας δώσουν τις γνώσεις τους και, κυρίως, την αγάπη τους. Άνθρωποι που διαθέτουν τον ελεύθερο χρόνο τους για να μεταδώσουν γνώσεις, αξίες και εμπειρίες, για να μεταφέρουν στους έγκλειστους μαθητές μας τον αέρα της ζωής έξω από τα κάγκελα, για να τους βοηθήσουν να κρατηθούν ζωντανοί και δυνατοί, για να τους δώσουν ελπίδα και όραμα για τη ζωή που τους περιμένει έξω.
Στο σχολείο της φυλακής οι έγκλειστοι εκπαιδευόμενοι είναι για όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς και τους συνεργάτες μας πρώτα και κυρίως μαθητές. Ο δολοφόνος, ο διακινητής ψυχών, το πρεζάκι, ο ληστής, ο Έλληνας, ο Αλβανός, ο Νιγηριανός, ο Πακιστανός είναι όλοι άνθρωποι που μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, ανακαλύπτουν και καλλιεργούν τις δεξιότητές τους, συνδιαλέγονται σεβόμενοι τον άλλον και την αντίθετη άποψή του, συνυπάρχουν δημιουργικά. Είναι όλοι άνθρωποι που μέσα στο σχολείο της φυλακής βρίσκουν ένα νόημα στη ζωή και μια ελπίδα. Βρίσκουν μια δεύτερη ευκαιρία.

Για όλα αυτά πάλεψε, έβαλε τα θεμέλια και μας έδειξε τον δρόμο ο Γιώργος Ζουγανέλης, ο άνθρωπος που έστησε το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού, υπήρξε διευθυντής του επί 11 χρόνια και, δυστυχώς, απεβίωσε αιφνίδια στις 30/1/2016 αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό. Ο «δάσκαλος», όπως τον φώναζαν όλοι, που εργάστηκε με πάθος και έφτιαξε ένα σχολείο το οποίο αποτελεί καταφύγιο για τους μαθητές του και πηγή έμπνευσης για όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς. Προς τιμήν αυτού του εξαίρετου ανθρώπου έχει κατατεθεί πρόταση από τους μαθητές του προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το Υπουργείο Παιδείας να ονομαστεί το σχολείο 2ο ΣΔΕ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΟΥΓΑΝΕΛΗΣ».

Επιπρόσθετα, στο όνομα του Γιώργου Ζουγανέλη και με στόχο τη δημιουργία και εμψύχωση δράσεων για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση στις φυλακές αλλά και την υποστήριξη κρατουμένων και αποφυλακισθέντων στη συνέχιση των σπουδών τους ιδρύθηκε από φίλους, συνεργάτες και εθελοντές του σχολείου το Δίκτυο «Γεώργιος Ζουγανέλης». Όσοι ενδιαφέρεστε να γνωρίσετε και να στηρίξετε τη δράση του μπορείτε να ανατρέξετε στον ιστότοπο του δικτύου στη διεύθυνση diktiogeorgioszouganelis.blogspot.com

ΠΗΓΗ: http://www.avgi.gr/

* Η φωτογραφία από εκδήλωση του σχολείου το 2015.

Δημιουργείται Διεύθυνση για την Εκπαίδευση των Κρατουμένων στο Υπουργείο Παιδείας Σε γόνιμο και εποικοδομητικό κλίμα η συνάντηση του Δικτύου με τον Γενικό Γραμματέα Δια Βίου Μάθησης & Νέας γενιάς, Παυσανία Παπαγεωργίου


Συνάντηση με τον Γ.Γ. Δια Βίου Μάθησης & Νέας γενιάς, Παυσανία Παπαγεωργίου, πραγματοποίησε αντιπροσωπία του Δικτύου για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση στις Φυλακές «Γεώργιος Ζουγανέλης», την Τετάρτη 18 Μαΐου 2016 στο Υπουργείο Παιδείας, κατόπιν αιτήματος του Δικτύου, στο οποίο ο Γενικός Γραμματέας ανταποκρίθηκε άμεσα.

Σκοπός της συνάντησης, εκτός από την ενημέρωση για την ίδρυση, την αναγκαιότητα και τους σκοπούς ύπαρξης του Δικτύου, ήταν και η στήριξη αιτημάτων των κρατουμένων που αφορούν σε ζητήματα εκπαίδευσης και πολιτισμού.

Τα εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα της συνάντησης δεν εντοπίζονται μόνο στην γόνιμη συζήτηση και την θετική στάση του κ. Παπαγεωργίου στο αίτημα της συνεργασίας και της στήριξης των προσπαθειών και των στόχων μας, αλλά και στην ενημέρωση την οποία είχαμε από τον ίδιο, ότι αναμένονται δύο, τουλάχιστον, πολύ ουσιαστικές αποφάσεις από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης.

Η πρώτη αφορά στην δημιουργία ειδικής Διεύθυνσης για την εκπαίδευση των κρατουμένων, γεγονός που αποτελεί μια από τις πιο ουσιαστικές κινήσεις για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων και αιτημάτων του χώρου, και η δεύτερη αφορά στην ικανοποίηση του αιτήματος, τόσο των μαθητών όσο και του ΣΔΕ των Φυλακών Κορυδαλλού, για την ίδρυση μεταγυμνασιακού ΙΕΚ εντός των Φυλακών Κορυδαλλού.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης, ενημερώσαμε τον Γενικό Γραμματέα για τον προγραμματισμό των επόμενων δράσεών μας, καθώς και το αίτημα δημιουργίας στο υπό ίδρυση ΙΕΚ ειδικότητας Αγιογραφίας, για την οποία υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους μαθητές του ΣΔΕ. Θετικά συζητήθηκε και η πιθανότητα δημιουργίας, εκτός Φυλακών, μεταγυμνασιακού ΙΕΚ για ευπαθείς ομάδες σπουδαστών, ανάμεσά τους και για αποφυλακισθέντες μαθητές.

Οι συναντήσεις του Δικτύου αναμένεται να συνεχιστούν άμεσα, με υπηρεσιακά και πολιτικά στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων Παιδείας και Δικαιοσύνης, με σκοπό την προώθηση αιτημάτων των κρατουμένων μαθητών.

*** Στην φωτογραφία ο Παυσανίας Παπαγεωργίου με τον Γιώργο Ζουγανέλη σε εκδήλωση του ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού (Δεκέμβριος 2015).

Διαγωνισμός λογοτύπου για τους κρατούμενους σπουδαστές του ΙΕΚ των Φυλακών Κορυδαλλού



Σπουδαστές του ΙΕΚ των Φυλακών Κορυδαλλού παρουσιάζουν 
«47 εκδοχές για ένα λογότυπο»

Κρατούμενοι σπουδαστές, οι οποίοι εκπαιδεύονται στο ΙΕΚ που λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια στον χώρο των Φυλακών Κορυδαλλού, στην ειδικότητα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων», με όλη την αγάπη και την τέχνη τους, δημιούργησαν σαράντα επτά ξεχωριστές εκδοχές σήματος για το Δίκτυο για τον Πολιτισμό & την Εκπαίδευσης στις Φυλακές «Γεώργιος Ζουγανέλης» και τα θέτουν στην κρίση μας για να επιλεγεί το επικρατέστερο.

Τα λογότυπα δημοσιεύονται, ανωνύμως για ευνόητους λόγους, στην σελίδα του Δικτύου «Γεώργιος Ζουγανέλης», http://diktiogeorgioszouganelis.blogspot.gr/
Μπορείτε όλοι να συμμετάσχετε επιλέγοντας, είτε με ένα like στην σελίδα μας στο FB, https://www.facebook.com/%CE%94%CE%AF%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%BF-%CE%93%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%96%CE%BF%CF%85%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%AD%CE%BB%CE%B7%CF%82-1534709230159870/timeline, είτε με e-mail στο diktiogeorgioszouganelis@gmail.com στέλνοντας μας αυτό που περισσότερο σας αρέσει.
Επιλέγετε μόνο ένα, αυστηρά, ώστε να μας βοηθήσετε να καταλήξουμε ποιο θα είναι αυτό που μπορεί να αποτυπώσει και να «συμβολίσει», αν το θέλετε, τους στόχους του Δικτύου για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση στις Φυλακές «Γεώργιος Ζουγανέλης», καθώς και την προσωπικότητα του δασκάλου ο οποίος ενέπνευσε και εμπνέει τους εκπαιδευόμενους στην πορεία κατάκτησης της δεύτερης ευκαιρίας, αλλά και όλους εμάς που ιδρύσαμε, στην μνήμη και τα βήματά του, το Δίκτυο.
Το Δίκτυο ιδρύθηκε και υπάρχει για να υπερασπιστεί το δικαίωμα όλων των κρατουμένων στην Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό, όπως έπραξε ο Γιώργος Ζουγανέλης στα 11 χρόνια που διηύθυνε το ΣΔΕ των Φυλακών Κορυδαλλού. Παράλληλα υπάρχει για να στηρίξει εθελοντικά το έργο των εκπαιδευτικών που καταθέτουν το μεράκι και την πίστη τους στα Σχολεία που λειτουργούν στις Φυλακές της χώρας. Είναι πολλοί οι άνθρωποι αυτοί. Βάζουν ψυχή και πετυχαίνουν. Η κοινωνία τους οφείλει τόσα όσα η ίδια δεν γνωρίζει… Είναι παρόντες καθημερινά στις επάλξεις, για να υπερασπιστούν  το Δίκαιο της Παιδείας, έναντι του Δικαίου της πυγμής που κυριαρχεί και εξουσιάζει τον κόσμο μας. Είναι παρόντες γιατί γνωρίζουν, τόσο από την εμπειρία τους, όσο και από τις επιστημονικές μελέτες σε παγκόσμιο επίπεδο, ότι η εκπαίδευση συμβάλλει καθοριστικά στην ομαλή επανένταξη των κρατουμένων αλλά και στην αποφυγή του υποτροπιασμού και της αναπαραγωγής του εγκλήματος.
Να ευχαριστήσουμε θερμά για την συνεργασία όλους τους σπουδαστές του ΙΕΚ των Φυλακών που έλαβαν μέρος σε αυτή μας την προσπάθεια, τους εκπαιδευτές που τους καθοδήγησαν και φυσικά τον Διευθυντή Βαγγέλη Κάλιοση, ο οποίος από την πρώτη στιγμή υιοθέτησε και προώθησε το αίτημά μας.
Επίσης να θυμίσουμε ότι το ΙΕΚ των Φυλακών κέρδισε πέρσι το πρώτο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό λογότυπου του προγράμματος E-VET του ERASMUS+, με τη συμμετοχή μαθητών και σπουδαστών επαγγελματικών και τεχνικών ιδρυμάτων από Ελλάδα, Τουρκία, Τσεχία, Ιταλία, Ισπανία και Βουλγαρία και το λογότυπο του εκπαιδευόμενου είναι πλέον το επίσημο του προγράμματος και αποτελεί το σήμα κατατεθέν του σε διεθνείς εκπαιδευτικές συναντήσεις, δίνοντας μεγάλη ικανοποίηση τόσο στον νικητή όσο και σε όλους εμάς.

Ακολουθούν τα λογότυπα